الیزابت کیسلینگ
چکیده
آموزش زبان مبتنی بر مفهوم (C-BLI) ریشه در نظریه یادگیری اجتماعی-فرهنگی ویگوتسکی (SCT) دارد و بر اساس آموزش نظری سیستمی مدلسازی شده است. مطالعات بر روی آموزش زبان مبتنی بر مفهوم حاکی از اثرات آموزشی مثبتی مانند افزایش آگاهی مفهومی و تسلط بر انواع مفاهیم هدف در زبان های مختلف، از جمله نگره در زبان اسپانیایی است. با هدف یافتن شواهدی ...
بیشتر
آموزش زبان مبتنی بر مفهوم (C-BLI) ریشه در نظریه یادگیری اجتماعی-فرهنگی ویگوتسکی (SCT) دارد و بر اساس آموزش نظری سیستمی مدلسازی شده است. مطالعات بر روی آموزش زبان مبتنی بر مفهوم حاکی از اثرات آموزشی مثبتی مانند افزایش آگاهی مفهومی و تسلط بر انواع مفاهیم هدف در زبان های مختلف، از جمله نگره در زبان اسپانیایی است. با هدف یافتن شواهدی در این زمینه، در تحقیق حاضر زبانآموزان مبتدی زبان اسپانیایی (تعداد 26 نفر) با مفهوم نگرۀ دیدگاه به عنوان یک مفهوم دستوری مربوط به بیکرانگی آموزش داده شدند. همچنین توانایی فراگیران برای ایجاد ارتباطهای غیرمعمول بین ریختشناسی تقدم-ناکامل و مقولههای نگره واژگانی بطور مستقیم مورد سنجش قرار گرفت. این نوع از یادگیری بیشتر مورد علاقۀ محققانی است که عمدتاً قائل به دیدگاههای نظری معناشناختی خارج از حوزۀ نظریه یادگیری اجتماعی-فرهنگی همچون «فرضیه نگره» (AH) هستند. مقایسه دادههای پیکره (75 = n) نشان داد که زبانآموزان آموزش دیده بر اساس آموزش زبان مبتنی بر مفهوم بر خلاف انتظار توانستند مفاهیم دستوری پیش سویگی و ناکاملی را بیشتر شبیه کاربران پیشرفته زبان اسپانیایی استفاده کنند تا زبان آموزان مبتدی. نتایج نشان میدهد که آموزش زبان مبتنی بر مفهوم موجب تسهیل یادگیری آن بخش از مفهوم نگره میگردد که در تفکیک نگرۀ دیدگاه و نگرۀ واژگانی کاربرد دارد. چنین برداشت میشود که تلفیق آموزش زبان مبتنی بر مفهوم و سایر رویکردهایی که ریشه در نظریۀ اجتماعی-فرهنگی دارند، با روشهای نوین یادگیری موجب غنای این نظریه و در نتیجه جلب علاقۀ محققان خارج از نظریه فرهنگی-اجتماعی شود. همچنین استدلال میشود که تحقیقات پیرامون فرضیۀ نگره را میتوان با در نظر گرفتن دادههایی که اثرات رویکردهای آموزشی خاص را روشن میکند، غنیتر نمود.